سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون دانشمند بمیرد، همه چیز حتی ماهیان در دریا بر او بگریند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
شهید و شهادت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» ماجرای فرار از اردوگاه

 ماجرای فرار از اردوگاه

روزهای سرد اسارت، غم غربت، دوری از خانواده و فشارهای روحی و جسمی عراقی‌ ها دست به دست هم داده بودند تا فکر فرار را در ذهن یدالله جان بدهند. اگر چه فرار از اسارت در میان اسرا کاری ضد ارزش تلقی می‌شد و اقدام به آن باعث ایجاد دردسر برای دیگران، اما یدالله تصمیمش را گرفته بود.

سیم خاردار

او می‌خواست رها شود. می‌خواست از شر این همه سیم خاردار که پیله‌اش شده بودند خلاص شود. او دریافته بود که که کفگیر امیدش به ته دیگ صبر خورده است؛ پس باید برود؛ اما چطور؟

عبور از میان آن همه سیم خاردار محال بود. یدالله به این فکر افتاده بود که به وسیله ماشین حمل زباله از ارودگاه خارج شود. امید به رهایی و قدم زدن در سواحل زیبای بوشهر و شنیدن دوباره قبل و قال جاشوها، جای مصلحت اندیشی برای یدالله نگذاشته و سرانجام لحظه‌ رهایی فرا رسید. غروب هنگام که ماشین حمل زباله وارد ارودگاه شد، یدالله مقداری نان و خرما به کمر بست و در فرصتی که برای بار زدن زباله‌ ها باقی بود، برای اولین بار نقشه‌ اش را برای چند نفر از همشهری‌ هایش بر ملا کرد. بی صدا در آغوششان کشید، حلالیت خواست و قول داد در بوشهر به خانواده ‌‌هایشان سر بزند.

دقایقی بعد با صدای ناهنجار، ماشین حمل زباله از ارودگاه خارج شد و درهای آهنین پشت سرش بسته شد. یدالله زیر ماشین و چسبیده به شاسی، آهسته آهسته آزاد شد. پس از سالیان دراز حالا احساس می‌‌کرد که دیگر اسیر نیست، اما این تنها قدم اول بود. ماشین می‌ بایست آن طرف سیم خاردار برای بازرسی می‌ایستاد.

خوش اقبالی یدالله بود که آن روز نگهبان با علامت دست اجازه خروج داد. بیرون از ارودگاه، راننده ماشین را ایستاند. پیاده شد و رفت طرف اتاقک نگهبان‌ ها؛ غافل از اینکه مسافری دارد به مقصد سواحل بوشهر و او آنجا زیر آهن پاره‌ ها به سختی انتظار می‌کشد. صحبت راننده با نگهبانان در آن اتاقک گرم طول کشید. رفته رفته اضطراب بر دل یدالله غالب شد. دو ساعت گذشت. یدالله دیگر توان نگه داشتن جثه سنگین خود را زیر شاسی ماشین نداشت.

برای نجات از آسیب سگ های گرسنه، یدالله راهی نداشت جز آنکه ماشین را ترک کند و گرنه بیم آن می ‌رفت که پاره پاره‌اش کنند. آهسته و با احتیاط از ماشین رها شد و خودش را به بیرون کشید. راننده که نزدیک ماشین شده بود ...

شب از راه رسید، شبی که یدالله چه نقشه‌ هایی برایش کشیده بود؛ که بیرون از شهر رمادی خودش را رها کند؛ که شبانه به طرف مرز سوریه حرکت کند؛ که در مرز سوریه خودش را معرفی کند، در دمشق خودش را به سفارت ایران برساند؛ به زیارت حضرت زینب برود و خلاصه از آنجا به کمک سفارت به تهران و بعد هم به بوشهر حرکت کند.

اما راننده ماشین، تمام آروزهای یدالله را بر باد داد. آمد درهای ماشینش را قفل کرد و دوباره برگشت تا با خیال راحت با رفقایش بنشیند در راه بازگشت یدالله صدای نگهبان در ورودی ارودگاه را شنید که از راننده پرسید امشب می ‌مانی؟ و راننده که گفت: بله، فردا صبح زود می‌ برم خالی می‌کنم؟

این سئوال و این جواب، دنیا را روی سر یدالله خراب کرد. چه می‌ توانست بکند؟ از ماشین پیاده شدن همان و دیده شدن هم همان.

پاسی از شب گذشت و یدالله همچنان خودش را در مخفی گاهش حفظ کرده بود؛ اما کار برای او وقتی سخت شد که بوی آشغال‌ ها سگ‌ های ولگرد را به آنجا کشاند و با دیدن یدالله صدای پارسشان به هوا رفت. برای نجات از آسیب سگ های گرسنه، یدالله راهی نداشت جز آنکه ماشین را ترک کند و گرنه بیم آن می ‌رفت که پاره پاره‌اش کنند. آهسته و با احتیاط از ماشین رها شد و خودش را به بیرون کشید. راننده که نزدیک ماشین شده بود تا سگ ‌ها را براند یدالله را جلو ی خودش دید و همه چیز تمام شد.


منبع :

خبرگزاری فارس



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » امید-احدی ( دوشنبه 89/2/20 :: ساعت 1:0 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

کاریکاتور یک انگلیسی به نفع مسلمانان
مادر و پسر بازیگوش
شهید میر علی یوسفی سادات
میر محمود بنی هاشمی
باز دلم هوای نوشتن دارد
میگفت: از روزی میترسم که ...
زندگی نامه شهید جواد کریمی
زندگینامه شهید حمید باکری
هیچ حس خاصی نسبت به تصویر شهید همت ندارم
چشمایی که کربلا داد
مهرنامه
عشقعلی
پس بگذار شیعه بودن خود را، با شهادت در کربلا ثابت کنم.
استاد حسن بنا کیست؟
جبهه رفتن خشکه مقدس ها!
[همه عناوین(61)]

>> بازدید امروز: 4
>> بازدید دیروز: 22
>> مجموع بازدیدها: 200840
» درباره من

شهید و شهادت
مدیر وبلاگ : امید-احدی[57]
نویسندگان وبلاگ :
خادم[3]
ریحانه خدادادی
ریحانه خدادادی (@)[3]



» فهرست موضوعی یادداشت ها
شهید[20] . خاطره[9] . زندگینامه[5] . جبهه[5] . جانباز[4] . خاطرات جبهه[4] . داور یسری[3] . شهادت[3] . همسر شهید[2] . وصیتنامه[2] . نماز[2] . شیمیایی[2] . خاطرات[2] . شفا[2] . شمع . دانش آموز . سرهنگ . سید جلیل افضلی . سیدمحمدکاظم دانش . سیراب شدن . شعر . خاطرات جنگ . دفاع از وطن . دو کوهه . زندگی . جعفر علی گروسی . جمکران . چمران . حاج احمد متوسلیان . حسین شفیع زاده . حمی باکری . خااطره . 2 کیلومتر . آب . آثار . آر پی جی زن . ائمه . احسان حمیدی . احمد متوسلیان . اردوگاه . اسارت . ایران . بسیجی . عشق . فرار . فریدون مولایی . قاچاقی . کشته شدن . کمک کردن . گردان تخریب . لبخند آخر . لشگر 77 ثامن الائمه(ع) . ماجرا . مادر . مرتضی باغچه بان . مرتضی فخرزاده . مرز . مریض . معلم . مهدی باکری . هفتم‌تیر . همت . شهید گمنام . وضو .
» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
وبلاگ روستای چشام
یامهدی
دکتر علی حاجی ستوده
خادمین کهف الشهداء
the iranian search motor
موتور جستجوگر ایرانی وب سوز

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب