سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بر دانشجوست که نفسش را به جستجوی دانش عادت دهد و از فرا گرفتن آن ملول نگردد و آنچه را فرا گرفته [امام علی علیه السلام]
شهید و شهادت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» آثار باقی مانده از شهید داور یسری

 آثار باقی مانده از شهید داور یسری
نیایش شهید در روز عرفه 1365
الهی! شکر به درگاه کبریایی با عظمتت که برایم از میان تمام انبیا، حضرت محمد(ص) را و از میان کتب آسمانی کاملترین آن یعنی قرآن را و از میان ادیان، اسلام گرانقدر را و از میان مذاهب، تشیع علوی را و از میان رهبران دینی خاتم العرفا (امام خمینی) را و از میان حکومتها، جمهوری مقدس اسلامی ایران را و از میان تکالیف حساس حکومتی جهاد فی سبیل الله را انتخاب نموده اید. پس، ای معبود دائم الفضل! کمکم کن تا در این وظیفه خطیر و هر کار بزرگ و کوچک، با نام تو وارد و با یاد تو ادامه و برای تو به پایان برسانم، زیرا از حضرت ختمی مرتبت شنیده ام که «کل امر ذی بال لم یبتدأ ببسم الله فهو ابتر» و «اقم الصلوه لذکری» و «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه»؛

معبودا! دنیایم را مزرعهء آخرت و مسجد قرار بده و علاقه ام را نسبت به این گذرگاه و منزلگاه در حد نیایش قرار بده تا آن را خانهء خود مپندارم؛
معبودا! زهد علی پسند را «قصر الامل و الشکر عندالنعم و الورع عن المحارم» به امت اسلامی و جوامع بشری و این بده ذلیلت مرحمت بفرما؛
خدایا! کلید درستی، توشهء قیامت و آزادی از هر بندگی و نجات از هر تباهی، تقوا را نصیب آرزومندان بفرما؛
خدایا! لذت عبادت فقط برای خودت را به فضل و کرمت قسمت ما کن؛
خدایا! توفیق عنایت فرما تا با «یاد نگرانی روز بازگشت» خواب از چشمانمان ربوده شود؛
خدایا! توفیق تدبر در آیات کریمه ات را که نتیجه اش ساییدن پیشانیها و کف دستها و زانوها و سرانگشت پاها به خاک بوده و موجب خم شدن کمرها جهت عبادت حضرتت باشد، به همهء شایستگان احسان نما؛
پروردگارا! دل و ضمیر ما را به کار انداز تا بتوانیم موجب خشنودی حضرتت را فراهم آوریم؛
آفریدگارا! در زمانی که اهل دنیا مردن بدن خویش را بزرگ می شمارند، بینشی عطا فرما که ما مردن دل خود را بزرگتر بشماریم؛
ایزدا! علمی که برپایهء بینش کامل است بر قلبهایمان بتابان تا روح یقین را لمس کنیم؛
خداوندا! مولایمان علی(ع) فرمودند: «همانا یاد خدا افراد شایسته ای دارد که آن را به جای همه نعمتهای دنیا انتخاب کرده اند». یادی چون آن یاد به فضل و رحمت خود نصیبمان بفرما؛
معبودا! توفیق یاری کردن مولایمان علی(ع) را در رابطه با پرهیزکاری، کوشش، پاکدامنی و درستکاری مقدر فرما؛
ای زده شعله به شب بارقهء باورتان
پیش تا صبح ظفر دست خدا یاورتان
بانگ تکبیر شما مژدهء فتحی است قریب
تا در نصر من الله بود سنگرتان
خداوندا! اگر چه تا این لحظه از عمرم آنچه از جانب حضرتت به حقیر روسیاه فضل و احسان بوده و از طرف این عاصی، کفر نعمت و طغیان بوده اما تو را به عظمت این روز بزرگ (جمعه روز عرفه) و صاحب دعای امروز (سالار و مولایمان حسین بن علی(ع)) که غایت آمالمان در دنیا زیارتش و در عقبا شفاعتش می باشد، معرفت خود و رسول و حجتت را به این ناقابل اهدا بفرما؛
یا ربی! از معارف اسلامیمان آموختیم که آنچه در قیامت ظهور و بروز می کند آن چیزها است که انسان در این جهان کسب کرده و نیز انسان هر چیز را دوست داشته باشد و به او عشق بورزد با او محشور می شود، و لو سنگی باشد. فلذا از محضر کبریایی ات عاجزانه تمنا داریم که در دنیایمان معشوق خود و انبیا و اولیائت سیما خاتمهم حضرت محمدبن عبدالله(ص) و ائمه معصومین لاسیما حضرت بقیه الله و نایب برحق او خمینی روح خدا گردان تا در عقبا نیز به اذن حضرتت با شفاعت آن بزرگواران با خودت محشور شویم؛
الهی! ما را به شهود «خود» برسان؛
الهی! در عین حالی که چشم بصیرتم را برای رؤیتت باز می نمایی عابدم کن؛
الهی! برای آن که خودم را از دست ندهم، خودم را از من مگیر؛
بارالها! ما را از گوسفندان (کسانی که آرزوی تباهکاری و قدرتش را نیز دارند) و گرگان در لباس گوسفندان (جوفروشان گندم نما) (اهل دنیای آخرت نما) و آنهایی که از حقارت نفس در حسرت آقایی و ریاست به سر می برند و در آتش این آرزو می سوزند قرار مده (که همهء این گروهها در نهایت همان «اهل دنیا» هستند) تا شخصیت خود را با جهان برابر نکنیم و انسانیت گرانقدر خویش را به بهای جهان نفروشیم؛


خدا وندا! به حکمت های قرآن به آن آیات بی همتای قرآن
به فخر انبیا ، پیغمبر پاک محمد (ص) آن که رفت افلاک از خاک
به یارب یارب شیخ مناجات به سوز ناله پیران خرابات
به یارت یارب مرغ شباویز به اشک چشم پیران سحر خیز
به دلهای پریشان و شکسته به مجنونی که در صحرای نشسته
به آه عاشق افسرده ، یارب به مظلومی که در زندان نشسته
به مرغان اسیر پر شکسته به روز روشن از مهر جهانتاب
به روحانیت شبهای مهتاب به شوق شامگاه نو عروسان
به فریاد سحرگاه خروسان به سربازی که بهر کشور خود
فدا سازد سرو جان و سر خویش به مسکین بنده درد آشنایی
که می میرد ز درد بینوایی به بیماری که غمخواری ندارد
به بالینش پرستاری ندارد به آن اندوه شبهای جدایی
به صبح پر فروغ آشنایی دلم را روشن از نور صفا کن
زبانم را به ذکرت آشنا کن من شرمنده را بنما هدایت کن
که راهی نسپرم غیر از رضایت


17 آبان سال 52
به سربازی که بهر کشور خویش فدا سازد تن و جان و سر خویش

6 / اردیبهشت / 1350 به عنوان یادگاری بر دفتر یکی از همکلاسی هایش :
دلا ! یاران سه قسمند ار بدانی زبانی اند و نانی اند و جانی
به نانی نان بده از در برانش به جانی جان بده ار می توانی .


بسم الله الرحمن الرحیم
بحث این جلسه ما در مورد حضرت امام زمان ( عج ) است .
به حمد الله امروز در جامعه ای زندگی می کنیم که اسلام در آن حاکمیت دارد و اصلی ترین شعار آن تعمیم عدل و قسط درکره ارض است تا بتواند آن را به حاکمیت حضرت مهدی ( عج ) متصل ساخته ، زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت گردد .
یکی از اصحاب ، از رسول خدا ( ص ) در مورد جانشینان حضرتش سؤال می کند ، حضرت می فرمایند :
« جانشینان من دوازده نفر هستند و نام هر یک از آنها را بیان می فرمایند و وقتی به جانشین دوازدهم می رسند تو ضیح بیشتری را ارائه می فرمایند . وی از رسول خدا (ص) علت را جویا می شود . حضرت می فرمایند : در عصر او ( یعنی امام دوازدهم ) امتی به وجود می آیند که به آیه شریفه :
الّذین یؤمِنونَ بِالغَیبِ و یُیموُن الصّلواةَ و مِمّا رّزَقاهُم یُنفِقُون
( بقره / 3 )
ایمان می آورند ، اینان امتی بسیار قابل تقدیر هستند . سپس خصوصیات آن امت را شرح می دهند .زمان می گذرد و حضرت مهدی ( عج ) متولد می شوند . هیأت حاکمه ، خفقان عجیبی به وجود می آورد ، اما چون خداوند به امامت مستضعفین در روی زمین اراده فرموده اند :
« و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم و نجعلهم آتمة و نجعلهم الوارقین » ( سوره قصص / 5 )
برای تحقق این امر ، وجود نازنین حضرت ولی عصررا از تمام توطئه ها محفوظ و مصون می دارند به گونه ای که حضرت موسی ( ع) را نیز برای اصلاح امت خویش از توطئه فرعونیان محفوظ داشتند .
حضرت مهدی (عج ) ابتدا غیبت صغری فرمودند و بواسطه نوابی که انتخاب فرموده بودند با امت ارتباط داشتند . نواب حضرت یعنی عثمان بن سعید ، محمد بن عثمان ، حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد سمری پیامهای حضرت را به پیروان ایشان می رسانیدند . بالاخره حضرت در نامه ای که به علی بن محمد سَمُری نوشتند غیبت کبری خود را اعلام داشتند . دشمنان با طرح سؤالات گمراه کننده در صدد مسموم ساختن افکار عمومی برآمدند که از جمله آن ها عمر طبیعی انسان بود که چگونه یک انسان می تواند سالیان بیشمار زنده بماند . امام سجاد علیه السلام در جواب به این شبهه ، عمر حضرت نوح (ع) را مثال می آورند .
البته در طول تاریخ ، از همین جریان سوء استفاده هایی شده است که نمونه هایی از ادعای مهدویت عده ای گمراه کذاب را می توان مشاهده کرد و برخی هم به دروغ ادعای ملاقات با حضرت را داشته اند .
می دانید که حدیثی از معصوم (ع) نقل شده است که :
« اگر کسی ادعای ملاقات با حضرت مهدی (عج ) نماید تکذیب کنید »
در روزگار ما هم اینگونه افراد وجود دارند . برخی گروه ها هستند که به این موضوع دامن می زنند . ناگفته نماند که ممکن است در تاریخ شیعه ، کسانی همچون علامه فقیه مقدس اردبیلی وجود داشته باشند که به فیض زیارت و ملاقات حضرتش نایل آمده اند ، ولی هیچگاه خود به این امر نپراخته و گزارش ملاقات ارائه نکرده اند .
حال روی این موضوع کمی کار می کنیم . می دانید که بعضی افراد حکومت اسلامی را نوع بدعت می دانند ! چرا ؟ برای این که میخواهند جامعه را ظلم و فساد فراگیرد و به اصطلاح زمینه ، برای این که می خواهند جامعه را ظلم و فساد فراگیرد و به اصطلاح زمینه ، برای ظهور حضرت صاحب الزمان فراهم شود . اگر این قول را بپذیریم ، سیر انسان به سوی کمال انسانی معنی و مفهوم خواهد داشت ؟ و اصلاً نظم عالم هستی ، چگونه تعبیر و تفسیر خواهد شد ؟ می بینید که با این تفکر ، هستی ، پوچ و بی هدف خواهد بود .
برای زمان غیبت کبری حدیثی نقل شده است که تکلیف جامعه اسلامی را در این عصر مشخص می سازد .
حدیث این است : « من کانَ مِن الفُقهاء صائناً لِنَفسِه حافِظاَ لِدینِه مُخالِفاً لِهَواه مُطیعاً لاَمرِ مُولا فَلِلعوامِ اَن یُقلّدوه » *البته عقل سلیم بر آن حکم می کند که در زمان غیبت حضرت ، فردی با ویژگی های مذکور ،حکومتی تشکیل دهد تا امور مسلمانان را بر اساس تعالیم عالیه اسلام رتق و فتق نماید . این است زمینه ای که می خواهیم برای ظهور حضرت مولا فراهم کنیم . امروز هم آن شرایط در حضرت امام خمینی وجود دارد .
با توجه به مطالب ذکر شده، حال ما چه وظیفه ای داریم ؟ معصوم علیه السلام می فرمایند : اَفضَلُِ اَعمالِ اُمّتی انتظارُ الفَرَجِ »
اما چگونه باید منتظر بود ؟ در یک جمله عرض کرده ، بحث خود را به پایان می رسانم . امروز کسی که بهامر ولی فقیه در جبهه های حق علیه باطل به جهاد مشغول است در حقیقت منتظر اوست .
والسلام علیکم و رحمته ا... و برکاته

مناجات
خداوند ! می خواهم برای تو عبد خالص و(برای حضرت محمد ( ص ) مسلمان مؤمن و برای حضرت علی (ع) شیعه راستی و برای امام حسین (ع) گریه کننده سیاسی و برای!امام زمان (عج) منتظری با شعور و برای نائب الامام خمینی بزرگ!، پاسداری جان برکف و برای امت حزب الله ، خدمتگزاری صادق و برای خود با پذیرفتن ضیافت لقاء اللهی با خون ناقابلم که آن هم از کرم و بخشش بیکران توست؛ شایستگی نظر بروجه حضرتت را داشته باشم .
الهی ! شکر به درگاه کبریایی با عظمتت که برایم از میان تمام انبیاء حضرت محمد (ص) را و از میان کتب آسمانی کاملترین آن یعنی قرآن را ، و از میان ادیان ، اسلام گرانقدر را و از میان مذاهب ، تشیع علوی را ، و از میان رهبران دینی امام خمینی را و از میان حکومتها جمهوری مقدس اسلامی ایران را و از میان تکالیف حساس حکومتی جهاد فی سبیل الله را انتخاب نموده ای . پس ای معبود دائم الفضل ! کمکم کن تا در این وظیفه خطیر و هر کار بزرگ و کوچک با نام تو وارد و با یاد ادامه و برای تو به پایان برسانم زیرا از حضرت ختمی مرتبت شنیده ام که : « کُلُّ اَمرِ ذی بالٍ لَم یُبتَدا ببِسمِ ا... فهُو ابتَر »
معبودا ! دنیایم را مرزعه آخرت قرار بده و علاقه ام را نسبت به این گذرگاه و متزلگاه در حد نیایش قرار بده تا آن را خانه خود مپندارم معبودا ً زهد علی پسند را « قَصرُ الاَمَلِ و الشُّکر عِند النَّعَمِ و الوَرَعُ عَنِ الَحارِم »
به امت اسلامی وجوامع بشری و این بنده ذلیلت رحمت بفرما .
خدایا کلید درستی ، توشه قیامت و آزادی از هر بندگی ، و نجات از هر تباهی ، تقوا را نصیب آرزومندان بفرما .
خدایا لذت عبادت فقط برای خودت را به فضل و کرامت قسمتمان کن .
خدایا ! توفیق عنایت بفرما تا با « یاد نگرانی روز بازگشت » خواب از چشمانمان ربوده شود .
خدایا ! توفیق تدبّر در آیات کریمه ات را که نتیجه اش ساییدن پیشانیها و کف دستها و زانوها و سرانگشت پاها به خاک بوده موجب خم شدن کمرها جهت عبادت حضرت باشد به همه شایستگان احسان نما.
پروردگارا دل و ضمیر ما را به کار انداز تا بتوانیم موجوب خشنودی حضرتت را فراهم آوریم .
آفریدگارا ! در زمانی که اهل دنیا مردن بدن خویش را بزرگ می شمارند ، بینشی عطا بفرما که ما مردن دل خود را بزرگتر بشماریم . ایزدا ! علمی که بر پایه بینش کامل است بر قلبهایمان بتابان تا روح یقین را لمس کنیم .
خداوند ! مولایمان علی (ع) فرمودند : « همانان یاد خدا افراد شایسته ای دارد که آن را به جای همه نعمتهای دنیا انتخاب کرده اند . » یادی چون آن یاد به فضل و رحمت خود نصیب ما بفرما .


خداوندا! اگر چه تا این لحظه از عمرم از جانب حضرتت به حقیر روسیاه فضل و احسان بوده و از طرف این عاصی ، کفر نعمت و طغیان بوده اما تو را به عظمت این روز بزرگ جمعه روز عرفه و صاحب دعای امروز سالار و مولایمان حسین بن علی (ع ) که غایت آمالمان در دنیا ، زیارتش و در عقبی شفاعتش می باشد ، معرفت خود و رسول حجت را به این ناقابل اهدا بفرما .
یارب! از معارف اسلامیمان آموخته ایم که آنچه در قیامت ظهور و بروز می کند آن چیز ی است که اورا دوست داشته باشیم و به او عشق بورزیم و لو سنگی باشد . از محضر کبریایی ات عاجزانه تمنا داریم که در دنیا یمان معشوق مان را انبیا ء و اولیاء ات ،حضرت محمد بن عبد ا... (ص)، ائمه معصومین (ع)، حضرت بقیت الله(عج)ونایب بر حق او خمینی روح خدا گردان تا در عقبی نیز به`اذن حضرتت با شفاعت آن بزرگواران با دادت محشور شویم .

 

پیام نماینده حضرت امام خمینی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پیام حجت الاسلام محمدی عراقی
بسم ا.. الرحمن الرحیم
فَاِنَّ مَعَ العُسر یُسراً اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً شرح / 5 و 6
گاهی انسان را می ستایند و به تقوا و گاهی کسی را یاد می کنند به اخلاص ونیز گاهی از شجاعت انسانی تعریف می کنند ، بعضی را به صفا و وفا نام می برند و از بعضی به تواضع و فروتنی توصیف می کنندو بعضی نیز لقب مبارز و مجاهد و انسان خستگی ناپذیر داده می شود .
هر یک از صفات و کمالات فوق به تنهایی می توانند قامت انسانی را بیاراید و بر کمال و فضیلت او بیفزاید .
اما زیباتر از همه آن قامتی است که به همه فضایل فوق در حد اعلی آراسته باشد و خودش از باور ایز کمالات واراسته .
هر یک از صفات فوق را در وجود یک انسان شاید راحت تر بتواند یافت اما انسانی که مجمع فضایل و کمالات باشد به سختی هم یافت نمی شود .
شهید یسری هنرمندی بود که ارزشهای عالی را دروجود خود با ظرافت کامل به تصویر کشیده بود . قامت دلاور «داور» ما آراسته بر پوشش فضیلتها بود . لباس تقوا را نه درکنج انزوا که در میدان مبارزه ، زندان ، انقلاب ،جبهه و جنگ نیز محکم بر تن داشت او مجسمه اخلاص بود . غیر از خدا ، در زندگی و حرکتش نقش تأثیری نداشت متواضع و فروتن بود تا جایی که هیچگاه خود را مطرح نکرد . او هیچگاه با بدان مأنوس نبود ودر میان خوبان خوبتر جلوه می کرد . نور الهی بر جبین ، ذکر خدا بر لب و عشق به خدا را در دل داشت . چه زیبا می شد در وجودش یافت تجسم یک انسان موحد را ! همه مشکلات و سختیها در راه خدا را بر خود آسان می کرد و تمام « عسر» برای او « یسر » بود .
« اِنَّ معَ العسرِ یُسراً»د
...درتعریف او بجاست که در همین جا قلم بشکنند و لب بسته گردد که یارای همپایی او را ندارد و او خود با خون سرخش همه را نگاشت . خلعت زیبای شهادت ، او را زیبنده بود و او لایق چیزی ، جز شهادت نبود . در سالگرد شهادتش بار دیگر ضمن پیمان مجدد با روح بزرگش صبر و اجر جزیل بر خانواده معظم و صابرش خواستاریم .

نماینده حضرت امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محمود محمدی عراقی




آثارمنتشر شده درباره ی شهید
پایه های شخصیت افراد ، در سنین کودکی ، بر اساس تعلیم و تربیتی که به آنها داده شده ساخت و پرداخته می شود . پیش از آن که کودک ، قدم به دبستان بگذارد و با محیطی بازتر و بزرگ تر از خانه آشنا شود و از آموزگار و همسالان خود تأثیر پذیرد ، در کانون خانواده ،تحت تأثیر والدین بخصوص مادر خویش قرار می گیرد و در آنجاست که اندک اندک ، شخصیت وی شکل می پذیرد .
داور یسری نیز از این قاعده مستثنی نبود . معنویت مذهبی حاکم بر محیط خانواده ، حضور پدر و مادری که تکالیف شرعی خود را بدقت و در موعد مقرر انجام می دادند ، بر پایی نماز بطور مرتب ، روزه داری در ماه مبارک رمضان ، شرکت در مراسم اعیاد و سوگواری ایام محرم و سایر عزاداری های مذهبی ، ذکر دعا و گفتگو های والدین درباره اخلاق و سیره خاندان رسالت ، شرح احکام و مسایل شرعی ، آموزشهای مطالب سودمند دینی و نظایر آنها ، هر یک در روح او چنان اثر می گذاشت که وقتی به دوره نوجوانی گام نهاد ، جزو افرادی بود که گاه بیگاه در مساجد ، پای منبر روحانیون حاضر می شد و به جای آن که اوقات فراغت خود را در کوچه به بازی بگذارند با مطالعه کتب آموزنده یا استماع بیانات خطبا و علمای شهر بالنده و شکوفا می شد و وقتی هوس بازی می کرد به ورزش می پرداخت .
بین نوجوانان و جوانان رسم است که دفترچه ای برای جمع آوری دستخط دوستان یا ضبط خاطرات و یا یادداشت کردن مطالب مورد علاقه خود اختصاص می دهند . نوع مطالبی که در آن یادداشت می شود ، نشانه بارز کم و کیف حالات درونی آنهاست که هرگاه از سوی افراد خبره و مطلع مورد بررسی و مطالعه و تحلیل قرار گیرند ، می تواند آیینه تمام نمای چگونگی تربیت های خانوادگی و دوران تحصیلی در مدرسه باشد .
از میان اوراق پراکنده ای که از داور یسری باقی مانده ، یادداشتهایی بدست آمده که از علایق قرآنی ، فطرت دینی ، روح سالم مذهبی و ضمیر پاک او حکایت می کند . وی در نوجوانی که هنرجوی سال دوم هنرستان کشاورزی است ،به نقل از وسایل الشیعه مطلبی تحت عنوان « گفتار پیشوایان » از حضرت امام سجاد (ع) به شرح ذیل بر ورقی از دفترش نگاشته است که عیناً نقل می شود .
در شناسایی مردم دقت کنید :
تنها به ظاهر کلام و سخنان ملایم و فریبنده افراد قناعت نکنید . چه بسا افرادی که بر اثر عجز و ناتوانی ،دست به گناه نمی آلایند ، اما اگر قدرت پیدا کنند از خوردن اموال حرام پروا ندارند . آنها را در این قسمت بیازمایید .
اگر دیدید که از خوردن اموال دیگران امتناع دارند ، باز فریب نخورید ، زیرا شهوات مردم مختلف است . چه بسا افرادی که طالب حرام نیستند اما در ارتکاب به گناهان دیگر بی باکند ، آنها در این قسمت نیز آزمایش کنید .
اگر از این آزمایش نیز سالم بیرون آمدند باز فریب نخورید . چه بسا افرادی که از هر نظر پاک هستند ولی عقل درستی ندارند . زیان و فساد چنین افرادی بر اثر نادانی ، از اصلاح آنها بیشتر است .
باز اگر حسن عقل و درایت در آنها دیدید ، فریب نخورید . چه بسا هوا و هوس بر عقل آنها چیره باشد و تمامی این پرهیزگاریها را به خاطر جاه طلبی و ریاست باطل انجام دهند ، زیرا پاره ای از مردم ، دنیا را به خاطر دنیا ترک می گویند .
وقتی مردم را کاملاً آزمودید و به ایمانشان یقین پیدا کردید دست از آنها برندارید و پیرو آنها باشید . به وسیله آنها به پشگاه خدا تقرب جویید ،چه این که دعای آنها به درگاه او حقاً به اجابت می رسد .
دمی با دوست در صحبت
به از صد سال در عشرت
من آزادی نمی خواهم
که با یوسف به زندانم



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » امید-احدی ( چهارشنبه 88/11/28 :: ساعت 7:0 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

کاریکاتور یک انگلیسی به نفع مسلمانان
مادر و پسر بازیگوش
شهید میر علی یوسفی سادات
میر محمود بنی هاشمی
باز دلم هوای نوشتن دارد
میگفت: از روزی میترسم که ...
زندگی نامه شهید جواد کریمی
زندگینامه شهید حمید باکری
هیچ حس خاصی نسبت به تصویر شهید همت ندارم
چشمایی که کربلا داد
مهرنامه
عشقعلی
پس بگذار شیعه بودن خود را، با شهادت در کربلا ثابت کنم.
استاد حسن بنا کیست؟
جبهه رفتن خشکه مقدس ها!
[همه عناوین(61)]

>> بازدید امروز: 11
>> بازدید دیروز: 10
>> مجموع بازدیدها: 200857
» درباره من

شهید و شهادت
مدیر وبلاگ : امید-احدی[57]
نویسندگان وبلاگ :
خادم[3]
ریحانه خدادادی
ریحانه خدادادی (@)[3]



» فهرست موضوعی یادداشت ها
شهید[20] . خاطره[9] . زندگینامه[5] . جبهه[5] . جانباز[4] . خاطرات جبهه[4] . داور یسری[3] . شهادت[3] . همسر شهید[2] . وصیتنامه[2] . نماز[2] . شیمیایی[2] . خاطرات[2] . شفا[2] . شمع . دانش آموز . سرهنگ . سید جلیل افضلی . سیدمحمدکاظم دانش . سیراب شدن . شعر . خاطرات جنگ . دفاع از وطن . دو کوهه . زندگی . جعفر علی گروسی . جمکران . چمران . حاج احمد متوسلیان . حسین شفیع زاده . حمی باکری . خااطره . 2 کیلومتر . آب . آثار . آر پی جی زن . ائمه . احسان حمیدی . احمد متوسلیان . اردوگاه . اسارت . ایران . بسیجی . عشق . فرار . فریدون مولایی . قاچاقی . کشته شدن . کمک کردن . گردان تخریب . لبخند آخر . لشگر 77 ثامن الائمه(ع) . ماجرا . مادر . مرتضی باغچه بان . مرتضی فخرزاده . مرز . مریض . معلم . مهدی باکری . هفتم‌تیر . همت . شهید گمنام . وضو .
» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
وبلاگ روستای چشام
یامهدی
دکتر علی حاجی ستوده
خادمین کهف الشهداء
the iranian search motor
موتور جستجوگر ایرانی وب سوز

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب